Influence agentry is defined as “propaganda activities conducted by a country in order to achieve certain political goals in another country or to influence public opinion in a certain direction, in order to influence the views, attitudes, feelings and behaviors of the people of the target country.” Imperialist countries that have positioned themselves as world and regional powers in particular conduct this activity through individuals such as businessmen, journalists, writers, artists, bureaucrats, academics, soldiers and members of civil society organizations that they recruit within the target country. Influence agents act in order to support the interests and policies of the countries, politicians, political parties or governments that engage them. There were regulations regarding the crime of “influence agentry” in Article 22 of the 9th Judicial Package Draft under the title of “Other Activities”. It was aimed to include this article as a new crime definition in the “Crimes Against State Secrets and Espionage” section of the Turkish Penal Code No. 5237 (TCK) as “Article 339/A”. Some lawyers state that the scope of application of the concept of influence agent, which is attempted to be introduced with this regulation, is unclear, and that many acts that should not be included in this scope may be seen as part of this scope as a result of subjective evaluations, and that there may be violations of individuals' fundamental rights and freedoms, and that the principle of legal security and certainty will be violated. In this study, we have conceptually addressed influence agent, its types, historical origin, its effects on society, solution suggestions in the fight against influence agents, and influence agent with its legal dimension.
Agent of Influence Propaganda Imperialist Countries Fighting Agents of Influence Principle of Legal Security and Certainty.
Etki ajanlığı; “Bir ülkenin, bir başka ülkede belirli politik hedeflere ulaşmak veya kamuoyu üzerinde belirli bir yönde etki yaratmak amacıyla hedef ülke insanlarının, görüş, tavır, duygu ve davranışlarını etkilemek için yaptığı propaganda faaliyetleri” olarak tanımlanmaktadır. Özellikle kendilerini dünya gücü ve bölgesel güç olarak konumlandırmış emperyalist ülkeler, hedef ülke içinde devşirdikleri işadamı, gazeteci, yazar, sanatçı, bürokrat, akademisyen, asker, sivil toplum kuruluşu mensupları gibi şahıslar üzerinden bu faaliyeti yapmaktadırlar. Etki ajanları, kendisini angaje eden ülkelerin, politikacıların, siyasi partilerin veya hükümetlerin çıkarlarını ve politikalarını desteklemek amacıyla hareket etmektedirler. “Etki ajanlığı” suçu hakkında, 9. Yargı Paketi Taslağının 22. Maddesinde, "Diğer Faaliyetler" başlığı adı altında düzenlemeler bulunmaktaydı. Bu maddenin, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu (TCK)’nun "Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk" bölümüne “339/A maddesi” şeklinde yeni bir suç tanımı olarak girmesi hedeflenmekteydi. Bazı hukukçular bu düzenlemeyle getirilmeye çalışılan etki ajanlığı kavramının uygulanma alanının sınırlarının belirsiz olduğunu, belki de bu kapsamda yer almaması gereken pek çok fiilin sübjektif değerlendirmeler neticesinde bu kapsamda görülmesiyle birlikte kişilerin temel hak ve özgürlüklerine yönelik ihlallerin olabileceğini, hukuki güvenlik ve belirlilik ilkesinin ihlal edileceğini belirtmektedirler. Bu çalışmamızda; kavramsal olarak etki ajanlığı, türleri, tarihsel kökeni, topluma olan etkileri, etki ajanlarıyla mücadelede çözüm önerileri ve hukuki boyutuyla etki ajanlığı ele alınmıştır.
Etki Ajanı Propaganda Emperyalist Ülkeler Etki Ajanlarıyla Mücadele Hukuki Güvenlik ve Belirlilik İlkesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 2 Sayı: 1 |